Saade - Ska döda honom

CHOCKAD OCH ILSKEN Eric Saade var inte nådig i sin kritik efter att han som sista bidrag kvalificerat sig till finalen. ”Jag tänkte, jag ska döda mister Jan Ola Sand, chefen för Eurovision , för att jag var den sista som ropades upp”, säger han. Norrmannen erkänner att han valde Sverige som sista land för att öka spänningen.

Düsseldorf. Den stora nervpärsen – Eric Saade ropades upp som sista artist till Eurovision-finalen.

Efteråt var han kritisk.

– Jag tänkte, jag ska döda mister Jon Ola Sand, chefen för Eurovision, för att jag var den sista som ropades upp, säger Eric Saade.

I Oslo förra året föll Anna Bergendahl, 19, på mållinjen när hon precis missade finalen.

När nio bidrag var klara för finalen var Sverige fortfarande inte uppropat – och alla trodde att historien återigen skulle upprepa sig.

Men som absolut sista bidrag kvalificerade sig Sverige och Eric Saade, 20, till finalen.

Hotar med att sluta

Efteråt var han chockad över mardrömmen och en specifik tanke gick igenom hans huvud i greenroom.

– Jag tänkte, jag ska döda mister Jon Ola Sand, chefen för Eurovision, för att jag var den sista som ropades upp. Jag ska ”kick his ass” efter det här, säger Eric Saade.

Den långa väntan i greenroom beskriver han som tuff – och något som också kan innebära att han slutar tävla i musik.

– Det var jobbigt. De gillar att göra så mot mig, det har hänt både i Sverige och nu här. Jag vet inte när jag ska slippa det här. Jag misstänker att de kommer göra så här mot mig så länge jag tävlar, så jag antar att det här blir sista tävlingen jag gör, säger han.

Även Christer Björkman, chef för den svenska delegationen, var i upplösningstillstånd efter resultatet.

– Det var tortyr. Fy fan vad hemskt, det här är det värsta jag har varit med om, säger han.

”Det var planerat”

Beskriv sekunderna innan Sverige ropades upp?

– Det är ett svart mörker, de gjorde det så utstuderat, det fanns ingen kamera i närheten av oss och det var bara vi kvar. Och vi bara ”fan, det är inte ens en kamera här”, och innan hon sa Sweden så kom kameramannen springande, störtande fram med kameran. Det var så planerat, säger han.

Gav upp hoppet

Alexander Rybak, som vann Eurovison song contest med bidraget ”Fairytale” 2009, trodde att det var kört för Eric Saade.

– Det påminde väldigt mycket om mig för två år sen, då blev jag uppropad som nummer nio. Men det betyder egentligen bara att man är populär, det är priset man får betala. Man började ju tänka att det här går inte. Jag tror att Eric gav upp hoppet, säger han.

Jon Ola Sand, chef för Eurovision song contest, erkänner att uppropningen var planerad.

– Någon måste ju vara sist. Det var ett dramaturgiskt grepp. För Sverige var ju saken i fjol att de åkte ut i semifinalen, jag vet att många snackat om det, och att det hade varit väldigt tråkigt för Sverige om de åkte ut igen och då tänkte jag att man kunde öka spänningen, säger han.

Mycket spänning

Vad säger du om att Eric Saades ilska?

– Jag tänkte att då gjorde vi en bra show med mycket spänning, det är viktigt att ta vara på alla sekunder i Eurovision och skruva dem så mycket som möjligt.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0