Recensioner biter inte på Eric Saade



Den 14 maj såg Eric Saade till att Sverige slutade på sin bästa placering på tolv år när han plockade hem brons med bidraget ”Popular” i Eurovision Song Contest.

Även om han ser tillbaka på tävlingen som ”en kul resa” har han lagt det bakom sig. Och räkna inte med att se honom i Melodifestivalen i framtiden.

– Nej, det var en bra start på karriären men nu vill jag framåt. Att ställa upp i Melodifestivalen nästa år skulle vara att ta ett steg tillbaka. Om tio år får vi se, säger han.

Nu vill han ha fullt fokus på nya skivan ”Saade vol 1” som släpptes i går. Soundet beskriver han som ”klubbig pop med elektroinfluenser”.

– Jag har skrivit åtta av tio låtar och ser den som ett steg mot att hitta mig själv och mitt eget sound.
I november kommer fortsättningen på skivan – ”Saade vol 2”.

– Jag hade så mycket material att vi bestämde oss för att dela upp det. Där inspirerade Robyn mig när hon släppte ”Body talk”-skivorna förra året.

Skivan har fått ljummen kritik men recensenternas åsikter bekommer inte Eric Saade. För honom räknas fansen.

– En person som är 50+ ska försöka recensera modern pop? Lycka till, säger jag. Jag blir bara ledsen om fansen blir besvikna. När jag spelade mina nya låtar på turnépremiären på Liseberg för 15 000 personer så älskade alla dem.

Nu ska Eric Saade lanseras i 22 länder i Europa och han ligger i förhandling med England om nya singeln ”Hearts in the air”.

– De hittade låten via Youtube, inte via Eurovision, så det känns extra kul.

Vad tycker du om att alla har en åsikt om dig?

– Det är hur bra som helst. Det är sådant som gör en stor artist i framtiden, då vet du att du har lyckats beröra folk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0