Sverige för litet för Eric Saade



På torsdag är Eric Saade tillbaka på Gröna Lund. Sedan förra årets succéspelning har han både kommit trea i Eurovision och sålt platina. Att hans musik sågats av en enig kritikerkår bryr han sig inte om.
– Det betyder lika mycket som en mygga i luften, säger han.

Eric Saade minns förra årets konsert på Gröna Lund med glädje i rösten.
– Det kom jättemycket folk och det var verkligen skitroligt. Det var ett jävla tryck framför scen men i år ska det bli ännu bättre, säger han när Allt om Stockholm ringer upp inför torsdagens spelning.

Påkostad show
Just nu befinner han sig på gymmet, en viktig plats för en artist som dansar och showar lika mycket som han sjunger.
– Jag bränner en hel del energi på scen eftersom jag vill ge publiken mer än bara en popkonsert. Jag älskar att spela live och vi lägger mycket krut på dansare, ljus och annat, berättar han.

– Det kostar mycket men det är sjukt viktigt för mig.

Inspireras av Robyn
Hela sommaren har han turnerat med showen "Made of Pop" som bygger på låtarna från albumet "Saade Vol. 1" som släpptes i juni. Men fansen behöver inte vänta länge på nya låtar. Redan i november kommer nämligen uppföljaren, "Saade Vol. 2".
– Förra skivan sålde platina på fyra veckor. Det är helt magiskt - särskilt i ett litet land som Sverige. Samtidigt hade vi en massa material över som inte fick plats så när Robyn släppte tre skivor på ett år tänkte jag att jag kunde göra likadant. Det vore tråkigt att slösa bort så bra låtar.

Sågas flitigt
Men till skillnad från i Robyns fall har inte kritikerna varit lika lyriska som fansen. En recensent kallade till och med Saades förra skiva för "motsatsen till liv".
– Det betyder lika mycket som en mygga i luften. Jag bryr mig mer om att det kommer 15 000 pers till mina spelningar och att mina skivor säljer platina än om vad recensenterna skriver. Går det bra för en artist blir den automatiskt sågad. Det är bara svensk avundsjuka.

Du är oerhört populär just nu - du kanske till och med står på din höjdpunkt som artist - blev det som du hade tänkt dig?
– Nej, jag tror inte alls att jag nått min höjdpunkt än. Jag har bara kommit en liten, liten bit på vägen. Nästa steg är att slå utomlands också. Jag ska nå så långt utanför Sveriges gränser som man överhuvud taget kan tänka sig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0