Kuppen mot svt


Tog tillfället i akt Eric Saade var nöjd med sin reklamkupp. ”Det var väldigt spotant. Jag gillar att göra reklam i SVT”, säger han.
Trots förbudet – Eric Saade gjorde reklam för nya skivan i direktsändning

I SVT:s ”Allsång på Skansen” får man inte att göra reklam för sina nya skivor.

Men mitt i direktsändningen gjorde Eric Saade en kupp.

– SVT får lära sig att när jag är här är det reklam som gäller, säger han.

I går gästade Eric Saade, 20, ”Allsång på Skansen”.

Under programmets gång intervjuade Måns Zelmerlöw, 25, Melodifestivalvinnaren. Det var då Eric Saade gjorde sin reklamkupp, mitt under direktsändning.

”Bara att ta för sig”

Måns Zelmerlöw frågade om Saades framtidsplaner.

– Nu är det album som är släppt och sen mycket utland, sa Saade i programmet.

– Saade volym 1 har nyss släppts. Hur många volymer blir det? När du är 40 så är det volym 15 som kommer? frågade Måns Zelmerlöw i programmet.

– Nej, det är volym 1 och 2. Volym 2 kommer i november för att jag hade så mycket låtar, sa Saade i programmet.

I ”Allsång på Skansen” är man noga med att undvika att låta artister använda programmet som reklamplats för nya skivsläpp.

Men efter sändningen är Eric Saade nöjd med sin kupp.

– Måns ställde frågan och det var bara bra för mig, säger Saade.

Där för att göra reklam

Under repetitionerna ställde Måns Zelmerlöw andra frågor än de i direktsändningen. Ingen var förberedd på Eric Saades svar.

– Det var väldigt spontant. Jag gillar att göra reklam i SVT, det tycker jag är trevligt, säger Eric Saade efteråt.

Trots att SVT inte vill vara en reklamplats för att öka skivförsäljningen för artisterna som gästar programmet, menar Eric Saade att det är precis det som han gör ändå.

– Jag är ju här för att göra reklam, för fan, säger han.

Eric Saade menar att regler är till för att brytas.

– SVT får lära sig att när jag är här är det reklam som gäller, säger han.

Skyller ifrån sig

Måns Zelmerlöw hävdar att det inte var han som kom på frågorna som ställdes till Saade.

– Jag får skylla ifrån mig här. Jag fick några exempelfrågor från produktionen och de använde jag. Vi kan ju inte styra vad artister säger under programmets gång, säger han.

Däremot menar Måns Zelmerlöw att de inte lockade till köp.

– Det gjorde vi aldrig och det är det man inte får göra. Så länge de inte säger ”gå och köp skiva” är det okej, säger han.

Gunilla Nilars, projektledare för ”Allsång på Skansen”, menar att det är svårt att kontrollera vad folk säger i live-tv.

”Svarade på en fråga”

– Vi kan inte i en direktsändning stoppa någon från att svara, säger hon och fortsätter:

– Han svarade på en fråga som programledaren ställde. Jag har inga problem med det. Men det är skillnad på att hålla upp skivor eller säga gå och köp dem. Däremot kan programledaren aldrig uppmana någon att köpa något, då gör man något fel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0